Perfecte uitvoering van De Squat.

De squat is een van de beste oefeningen die je kunt doen. Wij willen dit even nader onder de aandacht brengen van wat het doet en hoe je dit correct uitvoert.

De squat is een compound oefening oftewel totaaloefening. Tijdens de squat loopt de beweging over meerdere gewrichten. Er worden dus meerdere spiergroepen tegelijk gebruikt om de squat te kunnen uitoefenen. Zo buigen de knieën, heupen en enkels. Met de squat belast je de quadriceps ( boven benen), hamstrings (achterkant benen), billen en de kuiten. Omdat er zoveel spieren tegelijk belast worden, is het een goede oefening om in een korte tijd veel kracht te kunnen opdoen.

Door al die samenwerkende spiergroepen tegelijk te gebruiken komen er in je lichaam veel anabole groeihormonen vrij, zoals testosteron, groeihormoon en insuline-achtige groeifactoren, die de spiergroei stimuleren.

Goede uitvoering van squat (eerst zonder barbell):

  • Zet je voeten op schouderbreedte, licht naar buiten gericht.
  • Zorg ervoor dat je knieën licht gebogen zijn in lijn met je voeten.
  • Trek je schouders naar achter en houd je rug recht.
  • Duw je billen naar achter en kantel je bekken
  • Zak met je billen naar de grond tot 90 graden door je heupen te buigen. Tip: Om te oefenen kan je deze oefening eerst voor een bank of stoel doen. Ga 10 cm voor de bank staan, billen naar achter duwen en gaan zitten. Favoriete serie aan en in de reclameblokken mag je even pauzeren.